Bestel de DVD bij ...
Koop Dead Birds bij bol.com
Dead Birds
Genre:Bovennatuurlijk, Psychologisch, Western
Regisseur:Alex Turner
Jaar:2004
Taal:Engels
Speeltijd:91 minuten
Cast:Henry Thomas, Nicki Lynn , Aycox Isaiah, Michael Shannon, Patrick Fugit, Mark Boone Junior


In ons geliefde horrorgenre is, op zoek naar de heilige gralen van innovatie en verkoopbaarheid, al menige synthese gesmeed. Horrorhybrides met andere genres als science-fiction, aktiefilm, roadmovie, film noir, zelfs nouvelle vague en arthouse -- het horrorpalet is breed, divers en rijk. Maar de western? Het is vooralsnog nagenoeg onontgonnen gebied. Wijlen George P. Cosmatos' Tombstone is een western, weliswaar met een zijdelingse horror subtext maar in opzet, thema en bedoeling toch vooral een 'horse opera'. Andere films die zich in wildwestelijke tijden afspelen, zoals Sleepy Hollow, Ginger Snaps Back: The Beginning of Ravenous zijn, om uiteenlopende redenen, periode-horrorfilms en beslist geen westerns.

Indie-filmer Alex Turner probeert met zijn Dead Birds deze schijnbare lacune op te vullen. De film volgt een groepje 'outlaws' die, met colts bewapend, een bank in een afgelegen dorpje beroven en zich te paard uit de voeten maken. De aanvoerder van de bende leidt de voor het achtervolgende leger vluchtende groep naar een afgelegen landhuis waarin ze zich kunnen schuilhouden alvorens naar Mexico vertrekken om daar de buit onderling te verdelen. Maar als ze onderweg naar de schuilplaats een maisveld doorsteken komen ze tot hun schrik een naakt misvormd schepsel tegen, dat van de weeromstuit pardoes wordt neergeknald. Aangekomen in het huis wordt men er niet geruster op. Er is een storm op komst en ze voelen zich in het huis bespied, al is er niemand te vinden. Het onderlinge wantrouwen groeit naarmate men onrustiger wordt en als enkele bendeleden zonder duidelijke oorzaak verdwijnen en men ook nog last krijgt van angstaanjagende hallucinaties wordt de groep aan de rand van waanzin gebracht.

Het is een dappere, bijna onverschrokken film. Turner creëert een landerige sfeer met trage, glooiende cameravoering en uitgesponnen scènes, bevolkt door vermoeide, uitgebluste personages die de tijd doden met rondneuzen, poker en sex. En terwijl dit de film een traag voortkabbelend ritme meegeeft kruipt hij, begeleid door het muziekloze, herinneringen aan The Texas Chain Saw Massacre oproepende geluid, als een gifslang over de rug van de kijker, zorgvuldig en tergend langzaam de optimale positie kiezend, om vervolgens met dodelijke precisie toe te slaan. Turner haalt het maximale effect uit zijn verbeelding van de angstaanjagende vizioenen die de protagonisten teisteren. Zelfs het dorre maisveld rond het landhuis krijgt, met zijn uitgekiende lijnenspel en kleurstelling, een beklemming mee waar de kwaadaardige Children of the Corn subiet hun eerste natte droom van in zouden schieten.

De film onderscheidt zich vooral door de uiterst nauwkeurige en creatieve cinematografie. Het is daarbij jammer dat de sublieme cameravoering niet altijd de juiste belichtingsondersteuning meekrijgt. Turner bedoelt in en rond het landhuis een bovennatuurlijke sfeer op te roepen maar bijvoorbeeld het felle blauwwitte licht dat, invallend maanlicht suggererend, door de ramen binnenschijnt is niet alleen veel te veel van het goede, het verdraagt zich evenmin met het buiten woedende onweer. Ook zijn de sets te vaak overbelicht, op een wijze die onmogelijk uit de door de rondstruinende personages meegedragen olielampen vandaan kan zijn gekomen. Een zorgvuldiger uitgewerkt belichtingsplan had de film meer geloofwaardigheid meegegeven. Het ziet er nu niet bovennatuurlijk, maar eerder inconsistent uit.

Maar Dead Birds verdient lof en aanbeveling. Het verhaal wordt intelligent en gelaagd verteld en bovendien met zijn mysterieuze ontknoping intelligent afgewikkeld. De film is wars van modieuze, duizelingwekkende en geestdodende visuele draaikolken en doet qua vormgeving bijna Aziatisch aan. Bovendien deinst Turner, op zorgvuldig daartoe gekozen momenten, er niet terug voor om de bloed- en ingewandenkraan flink open te draaien. Het is een goede, enge en dynamische horrorfilm die bovendien veel meer productiewaarde lijkt te hebben dan zijn indie-afkomst op voorhand zou doen vermoeden.


Beoordeling: 3.0 (?)
Recensent: Kairo
Links:  IMDB  Bekijk Trailer  

Beoordeling bezoekers (17):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb