Bestel de DVD bij ...

Koop The Abandoned bij Amazon.co.uk
The Abandoned
Genre:Bovennatuurlijk, Ghost story, Mysterie
Regisseur:Nacho Cerdą
Scenario:Nacho Cerdą, Karim Hussain, Richard Stanley
Jaar:2006
Taal:Engels
Speeltijd:94 minuten
Cast:Jordanka Angelova, Kalin Arsov, Paraskeva Djukelova, Valentin Ganev, Valentin Goshev, Anastasia Hille


Zo ongeveer het slechtste antwoord op de vraag "waarom houden mensen van horrorfilms?" is het veelgehoorde "omdat je blij bent en je goed voelt als je al die ellende en enge dingen hebt gezien en je hebt het weer overleefd". Dat gevoel is een korte termijn gevoel en zodra je de bioscoop uit bent en op straat de plensregen in loopt is het goede gevoel alweer voorbij. Nee, een horrorfilm die mensen goed doet voelen heeft zijn werk niet goed gedaan. Horror is een duister genre dat zich bezighoudt met de angsten van de mens. Het gevoel dat niet alles OK is in de wereld en dat je soms best wel eens over je schouder moet kijken. Met dat in gedachte is The Abandoned, de eerste volle speelfilm van de Spaanse regisseur Nacho Cerda een schot in de roos. Geschreven door Cerda, Karim Hussain en Richard Stanley is The Abandoned een film die je tot het eind (en wellicht nog wel iets daarna) met een soort unheimisch gevoel laat zitten. Er is inderdaad zo hier en daar wel wat mis met de wereld en er is geen godheid die je op dat moment kan helpen!

Anastasia Hille speelt Marie, geboren in Rusland in 1966. Ze is als wees achtergelaten en is via een adoptieprocedure terechtgekomen in de Verenigde Staten. Nieuwsgierig naar haar eigen achtergrond is ze gaan onderzoeken wie haar moeder was en na veel moeite is ze er via een Rus genaamd Misharin (Valentin Ganev) achter gekomen waar het oude huis van haar familie staat. Het huis, gelegen op een eiland in een rivier, is vrij lastig te bereiken, dus wordt Marie ernaar toe gebracht door chauffeur Anatoliy, die echter zo snel als hij kan weer verdwijnt. Moederziel alleen gaat Marie op onderzoek uit in het huis, en ziet daar telkens de rug van iemand die door het huis heen dwaalt. Na enige tijd raakt ze in paniek, probeert te vluchten, valt in de rivier en raakt, aangezien ze niet kan zwemmen, al snel bewusteloos. Bij haar ontwaken zit er een man bij haar die claimt haar tweelingbroer te zijn. Deze Nicolai (Karel Roden) heeft ook de verschijningen in het huis gezien en gezamenlijk gaan de tweelingen op onderzoek. Nadat duidelijk is dat de verschijningen bloederige versies van henzelf zijn begint de film pas echt vreemd te worden.

Het acteerwerk in The Abandonded is van een bijzonder aardig niveau. Het is een verademing om te zien dat de hoofdrol niet gespeeld wordt door een jonge man en vrouw van rond de twintig, maar door een man en vrouw van rond de veertig. Het grote voordeel hiervan is dat de film niet zo snel verzandt in een clichematige afhandeling van het verhaal en de reakties van de hoofdrolspelers op de diverse situaties een stuk onvoorspelbaarder worden. Anastasia Hille redt zich hier prima in, maar het is Karel Roden die de show steelt als de mysterieuze Nicolai. Roden weet zijn karakter neer te zetten als een man met verschillende kanten. Het redden van Marie en de ontdekking dat ze tweelingen zijn geeft hem een aimabel imago. Tegelijkertijd is er op de achtergrond telkens het gevoel dat Nicolai niet al zijn troeven op tafel legt, waardoor hij bij vlagen toch onbetrouwbaar overkomt. Het is tot einde van de film aan toe niet duidelijk wat nu precies de intenties van Nicolai zijn. Karel Roden geeft meer dan genoeg intensiteit aan zijn rol, waardoor Hille zich netjes kan optrekken.

Nog zo'n leuke verassing is het om te zien dat er in een 'haunted house' verhaal eens geen gebruik wordt gemaakt van een groot, mooi landhuis, maar van een oud verlaten pand. Het ouderlijk huis van Marie en Nicolai is al veertig jaar niet meer in gebruik geweest en ziet daar ook naar uit. Het hout is verrot, de spinrag is alom aanwezig en het huis straalt een naargeestige sfeer uit. Een van de hoofdlokaties binnen het huis, de keldergang die onder water staat, zul je zelden tot nooit in een spookhuisfilm tegenkomen. De lokatie leent zich uitermate goed voor een lichttechnicus die zijn vak verstaat. De zaklampen die de hoofdrolspelers gebruiken, het buitenlicht dat half naar binnenschijnt en de lichten op het water die de reflectie op de muren veroorzaken zijn heel kunstig verzonnen en maken het huis bijna mooi, ondanks dat het er zo verpauperd uitziet. Helemaal leuk is het als de gezichten van de hoofdpersonen uitgelicht worden en het er bijna als een jaren '50-Dracula-tronie uitziet (zaklamp onder de kin en omhoog schijnen).

Het allergrootste punt waar The Abandoned op scoort is echter de cameravoering. Op bijna Aziatische wijze worden zowel binnen- als buitenscenes omgetoverd tot visuele hoogstandjes waar je niet op uitgekeken raakt. Xavi Gimenez hanteert zijn camera binnen als ware hij een Takashi Shimizu remake aan het maken. Met om hoeken heen draaien voert hij perfect de spanning op en door het gebruik van deurposten en raamkozijnen zorgt hij dat de kijker niet zozeer in het verhaal zit, maar er meer van buitenaf naar kijkt, zonder iets te kunnen doen om te helpen. Door deze trucs blijft de spanning constant aanwezig, zonder de film een afstandelijk karakter te geven. Voor de buitenscenes wordt gekozen voor een Koreaanse benadering met hele mooie wideshots die duidelijk zijn beļnvloed door films als The Isle en A Tale Of Two Sisters. De schoonheid van de beelden wordt vergezeld door het beklemmende gevoel dat er allemaal droevige en enge dingen te gebeuren staan. Als kijker kun je niet anders als je hier in onderdompelen en meeleven met Marie en Nicolai die in zo'n omgeving hun situatie proberen op te lossen.

Naast de cameravoering wordt er ook fantastisch gebruik gemaakt van geluid. Zeker op een goeie Dolby set is het onmogelijk om niet te genieten van de effecten en muziek die overal vandaan komen. Hoewel niet ontzettend op de voorgrond aanwezig is het de subtiliteit van de geluiden die bijdraagt aan de beklemmende sfeer van de film. Het orkest dat de muziek van Alfons Conde uitvoert haakt daar prima op in door niet te bombastisch aanwezig te zijn. 'Less is more' en dat wordt zeker in de soundtrack met een ruime voldoende duidelijk gemaakt.

Het is bij een film als deze altijd even wennen. Aan de ene kant is daar het pretentieuze en bijzonder goed uitgevoerde 'circle of life'-gegeven. Tegelijkertijd worden er de nodige scenes in de film gebouwd die bijna neerbuigend zijn richting het publiek. Als in het begin van de film al vermeld wordt dat Marie niet kan zwemmen zit je je als kijker al hardop af te vragen hoe lang het zal duren voordat ze in de rivier belandt. Ook de scene waarbij Marie het huis probeert te ontvluchten en in een roeiboot de rivier oversteekt is nauwelijks serieus te nemen. Elke horrorkenner voelt al ruim van tevoren aankomen dat ze uiteindelijk toch weer bij het huis zal belanden. Wat te prijzen is in Cerda en consorten is dat voornoemde scenes nooit echt heel storend worden. De gang blijft goed in de film zitten en terwijl je bedenkt dat iets storend zou kunnen zijn gebeurt er alweer iets dat je op het puntje van je stoel weet te brengen. Fysieke en psychologische situaties wisselen elkaar netjes af en tegen het einde van de film is het echt opletten geblazen, aangezien de twee dan heel vloeiend in elkaar gevlochten worden.

Horrorfilms hebben, vaak meer nog dan in andere genres, te maken met het ratingsysteem. Het is jammer dat ratings vaker een last dan een lust zijn, omdat filmmakers zich in moeten houden. Een film die PG-13 is loopt al snel tegen de limiet aan van wat de makers ermee mogen laten zien. Dit is vaak weer van invloed op het publiek dat een film al niet serieus meer kan nemen. The Abandoned heeft duidelijk geen last van een soortgelijk verhaal en kan compleet los gaan in de grafische trucs die een horrorfilm kunnen maken of breken. De originaliteit van de film, gecombineerd met de aanwezigheid van de nodige gruwelijkheden maken The Abandoned tot een topper in het genre en, hoewel geen nog net geen tijdloos meesterwerk, tot zeker de beste film uit het After Dark Horrorfest aanbod. We mogen hopen dat Nacho Cerda zijn creativiteit nog tot in lengte van dagen mag tentoonspreiden!


Beoordeling: 3.5 (?)
Recensent: Steven
Links:  IMDB  Bekijk Trailer  

Beoordeling bezoekers (15):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


Zie ook:Dark Ride (2006)
The Gravedancers (2005)
The Hamiltons (2006)
Penny Dreadful (2006)
Reincarnation (2005)
Unrest (2006)
Wicked Little Things (2006)

recensies
over horrorweb