Feed
Regisseur:Brett Leonard
Jaar:2005
Taal:Engels
Speeltijd:97 minuten
Cast:Alex O'Loughlin, Patrick Thompson, Gabby Millgate, Jack Thompson, Rose Ashton, Matthew Le Nevez


Met Feed richtte Brett Leonard (Lawnmower Man, Man-Thing) zijn pijlen in 2005 op het bizarre wereldje van de feeders, mannen met als perverse fantasie om hun vrouwen zo vet te voeren dat ze aan hun bed gekluisterd zijn en bijgevolg geen kant meer uit kunnen. Dat idee mengde hij nog even met het concept van een snuff movie. Het resultaat is een film waar je even niet goed van wordt.

Het is ongetwijfeld één van de grote uitdagingen in het horrorgenre om langzaam maar zeker nieuwe, hedendaagse verschrikkingen in het wereldje te introduceren. Dario Argento probeerde het een paar jaar geleden nog met The Card Player, maar moest daarbij tot de vaststelling komen dat het zelfs voor een ervaren rot in het vak niet altijd even gemakkelijk is om een horrorfilm tegelijkertijd boeiend en up-to-date te houden. Leonard's aanpak werkt een stuk beter: in tegenstelling tot Argento introduceert hij het thema van feeders en snuff movies vanuit het hoekje van het onveilig surfen op het Internet, iets waar wij allemaal vroeg of laat wel eens mee te maken krijgen. Hij suggereert daarbij dat iedereen met een computer wel eens naar ranzige pornosites surft, en bouwt zijn film vervolgens op vanuit dat misantropisch mensbeeld.

Het verhaal draait rond een Australische politieagent en internetwatcher Philip Jackson wiens taak erin bestaat om buitensporige internetpraktijken met macabere afloop op te sporen. Dat wordt de kijker in het begin bijvoorbeeld duidelijk gemaakt met zijn aanwezigheid bij de arrestatie van kannibaal Arwin Meiwes in Hamburg, Duitsland. Voor wie dat geen belletje doet rinkelen: de Duitser liet in 2002 een andere man zijn eigen penis opeten om hem vervolgens in stukjes te hakken en dat terwijl het allemaal in een contract was vastgelegd. Het lijkt aanvankelijk een bijkomstige scène, maar blijkt later belangrijk omdat Jackson uiteindelijk een slachtoffer probeert te redden dat niet eens gered wilt worden. De onderliggende gedachte is nog maar eens voeding voor een op het eerste gezicht enkel ranzige, maar eigenlijk vooral misantropische horrorfilm, want uiteindelijk stuurt Leonard er gewoon op aan dat de mens in het geheel en niet één mens schuldig is. Dat maakt van Feed meer dan een gewone shocker.

Dat Leonard met Jackson zelfs geen echte held schetst, bevestigt zijn kijk op de mensheid. Als Jackson terugkomt van zijn vakantie, vertelt zijn vriendin hem doodleuk dat ze haar klit heeft laten piercen en dat ze met drie mannen en twee vrouwen is vreemdgegaan, waarop Jackson haar vervolgens toch even, weliswaar zonder enig gevoel van liefde, neukt. Daarmee lijkt Leonard de boodschap uit te willen dragen dat de gore op het Internet enkel maar het topje van een ijsberg is, met een veel grotere, voedende onderlaag eronder. Men voelt er zich als kijker in ieder geval niet comfortabel bij. Het is natuurlijk zo dat men wel eens moet wegkijken bij de ranzige beelden van een monsterlijk dikke vrouw op een bed terwijl zij via een darm vet naar binnen gepompt krijgt, maar zonder een interessante onderlaag was Feed maar een gewone film met shockeffecten geworden.

Dat het verhaal van Feed consistent is, neemt echter niet weg dat er wel wat kritiek op de uitwerking te uiten valt. De manier waarop het verhaal in beeld is gebracht, is namelijk heel rommelig met vaak heel povere acteerprestaties erin, waardoor het publiek het risico loopt Leonard’s boodschap gewoon niet te begrijpen. Dat betekent in het slechtste geval dat Feed zijn doel mist, en bestaat er een nog grotere nachtmerrie voor een nochtans niet onambitieuze regisseur? Dat maakt dat Feed een interessante, maar weliswaar nog ver van perfecte thriller/horrorfilm is.


Beoordeling: 2.5 (?)
Recensent: Giallolover
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (9):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb