Cosa avete fatto a Solange?
Regisseur:Massimo Dallamano
Jaar:1972
Taal:Engels
Speeltijd:103 minuten
Cast:Fabio Testi, Karin Baal, Joachim Fuchsberger, Cristina Galbó, Camille Keaton, Günther Stoll


In 1972 bracht Massimo Dallamano met Cosa Avete Fatto A Solange? één van de vele niet uitzonderlijke giallo’s uit het gouden tijdperk in de zalen. Het was een tijd waarin Ennio Morricone haast meer soundtracks baarde dan dat hij naar het toilet kon gaan. Niettemin is het met zijn muziek verrijkte Cosa Avete Fatto A Solange? prachtig in zijn eenvoud. En ofschoon Dallamano niet als één van de grote Italiaanse horrormeesters wordt beschouwd, mag deze film toch een goede giallo worden genoemd. Hij heeft immers alles wat er in de standaardformule van een giallo zit, terwijl de ontknoping toch tot op het einde in een mist van mysterie gehuld blijft.

Het verhaal begint met een vrijend koppel in een bootje op een vijver, waarbij het meisje toevallig een paar kleine details van een brutale moord in het struikgewas te zien krijgt. Het koppel is bovendien geen gewoon koppel: het meisje is een leerling en de jongen is een overspelige leerkracht. Hij verwijt het meisje teveel fantasie te hebben, maar moet het akelige nieuws uiteindelijk eveneens via het TV-nieuws vernemen. Tot overmaat van ramp komt hij tot de vaststelling dat hij zijn pen in het struikgewas heeft verloren, wat van hem de hoofdverdachte in de zaak maakt. Dat geeft de giallo meteen een klassiek begin, met een van de politie of detectives onafhankelijke hoofdpersoon met als gedwongen queeste om de moordenaar op te sporen. In dit geval om zijn eigen onschuld te bewijzen.

Dat de gebeurtenissen voor hem twee risico’s inhouden, maakt hem het leven moeilijk: er is enerzijds een steeds rondsluipende moordenaar waarvan hij de adem steeds beter in zijn nek begint te voelen terwijl zijn affaire met de leerling anderzijds vroeg of laat eveneens aan het licht moet komen. Dat soort van dubbele spanning is een tijdloos trucje dat in Hitchcock's Psycho en recentelijk nog in Fresnadillo's 28 Weeks Later zijn toepassing vond en er lijkt kennelijk maar nooit sleet op te komen.

Dat er in een goede giallo creatief gemoord moet worden, is Dallamano eveneens niet ontgaan, al laat hij wel heel erg weinig aan de verbeelding over. De vrouwelijke slachtoffers krijgen allemaal een scherp voorwerp via de vagina naar binnen geramd en de moordenaar haalt zijn sikkel of mes er zelfs niet uit zodat de politie nog een beetje kan nagenieten en er bijgevolg op een autopsie bespaard kan worden.

Dat de plot rond een kliekje van hoofdverdachten (leerlingen en leerkrachten van een school) is opgebouwd, resulteert in een Cluedo-achtig effect dat men bij veel policiers en giallo’s uit het tijdperk aantreft. Het lerarenkorps bevat stuk voor stuk zonderlinge figuren en bovendien maken hun onderlinge twisten het niet gemakkelijker om er een moordenaar uit te halen. De killer zit er echter wel heel zeker tussen, wat bijvoorbeeld mag blijken uit de talloze voyeuristische scènes. De moordenaar interviewt zijn slachtoffers bijvoorbeeld graag met de bescherming van het hekje van een biechtstoel, terwijl hij eveneens een netwerk van gaatjes in de muren van het schoolgebouw heeft. En wanneer men hem vanuit zijn perspectief in een zwarte auto ziet, draagt hij uiteraard lederen handschoenen.

Het is uiteindelijk de finale waarmee Cosa Avete Fatto A Solange? boven de grijze massa van soortgelijke films kan uitstijgen. Uit het slotstuk blijk immers dat het motief niet eens zo pervers is, met als gevolg dat het filmpje - naast een gebruikelijke portie fysische horror - eveneens met psychologische horror kan uitpakken. Een dergelijk einde kondigde Morricone's hypnotiserende soundtrack reeds aan, maar een mens is uiteraard maar geneigd om iets te geloven wanneer hij het met zijn eigen ogen kan waarnemen.


Beoordeling: 3.0 (?)
Recensent: Giallolover
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (5):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb