Severance
Regisseur:Christopher Smith
Scenario:James Moran, Christopher Smith, James Moran
Jaar:2006
Taal:Engels
Speeltijd:96 minuten
Cast:Toby Stephens, Claudie Blakley, Andy Nyman, Babou Ceesay, Tim McInnerny, Laura Harris, Danny Dyer, David Gilliam, Juli Drajkó, Judit Viktor


De ‘European sales division’ van de Britse wapenmultinational Palisade Defense is ter teambuilding beland in Hongarije. In een bosrijk gebied worden de zeven collega’s per bus vervoerd richting een royaal vakantiehuis, dat eigendom is van hun werkgever en waar een vooruitgereisde collega hen opwacht. De busrit eindigt wanneer een omgevallen boom de weg versperd en de chauffeur weigert een alternatieve route te nemen. De afdeling stapt uit en gaat te voet verder, terwijl de bus rechtsomkeert maakt. Onderweg meent stuffkikker Steve een man in bivakmuts te ontwaren in het kreupelhout, maar de Amerikaanse Maggie schrijft de waarneming toe aan de paddo’s die hij in de bus consumeerde. Wanneer het personeel de vermoedelijke bestemming bereikt is de teleurstelling vanwege de groezeligheid ervan groot en bovendien is er niemand om hen te verwelkomen. Yup Harris ontdekt enkele dossiers die de historie van de locatie als opvangcentrum voor doorgedraaide paramilitairen uit de doeken doen. Nadat er onderling danig op los gefantaseerd is over het lot van de ex-soldaten, trachten de werknemers het doel van hun trip te verwezenlijken. Een potje paintball loopt echter gruwelijk uit de hand wanneer één van hen in een berenklem stapt. Als ook de buschauffeur vermoord wordt aangetroffen, ontdekken de collega’s dat ze het domein van een Oost-Europese huurlingenmilitie hebben betreden. Veteranen die bovendien een wrok koesteren tegen hun voormalige wapenleverancier…

Oost-Europa is niet louter meer een toevluchtsoord voor filmmakers met een karig budget, maar is, na het spionagetijdperk, door westerse horrorfantasten herontdekt als inspiratiebron vanwege de negatieve beeldvorming over haar bewoners. In de geest van Bram Stoker is het voormalige Oostblok wederom het decor van confrontaties van argeloze westerlingen met de weinig fijnzinnige ‘couleur locale’. Eli Roth koos in Hostel Slowakije als thuishaven van een martelsyndicaat, in Ils waren de booswichten te vinden in de bossen rondom Belgrado en na Severance draait de marketingdivisie van de Hongaarse toeristische sector overuren. Beboste hellingen zijn inmiddels gemeengoed in het horrorgenre en na de Appelachen (Deliverance, Wrong Turn) en de Ardennen (Calvaire) is ook het Mátra berggebied in het noorden van Hongarije nog weinig idyllisch. Regisseur Christopher Smith (Creep) selecteerde deze regio als locatie voor ‘outdoorhorror’ volgens eenzelfde stramien als laatstgenoemde films: Stadsmensen raken verzeild in uitgestrekte bossen en de woudbewoners die ze tegenkomen hebben allerminst de nobele inborst van Grizzly Adams. De horror die dit oplevert is kundig geënsceneerd met enkele ‘jolts’ en een camera die de neiging heeft het snijwerk aan de verbeelding over te laten. Wanneer de kijker dan wel getrakteerd wordt op ‘on screen gore’, zoals het moeizame ontzetten van een been uit de berenklem, is de impact heftiger.

Net als zijn Belgische pendant bevat Severance veel humoristische passages. The Office meets Deliverance is de ‘tagline’, waarbij de verwijzing naar de komische Britse serie vooral slaat op de personages. De verkoopmedewerkers zijn allen ‘typetjes’ met omlijnde karikaturale eigenschappen. Afdelingschef Richard wordt bijvoorbeeld gespeeld door Tim McInnerny wiens komisch talent vooral opviel als onzekere, lafhartige neuroot in Blackadder. Richard onderscheidt zich van Lord Percy en Captain Darling vooral door het ontbreken van een historisch kostuum. De keuze van de makers een ‘slasher’ te bevolken met ‘comedy characters’ pakt slechts ten dele goed uit. De komische verwikkelingen ‘an sich’ werken prima, met het gebruik van een raketwerper tegen de belagers als hoogtepunt, maar in het geheel wringen ze; alsof Guust Flater zijn strapatsen uitvoert in The Dark Knight Returns. Naast de bloederige taferelen bevat Severance een aanrandingscène en doet de vormgeving van een militair complex sterk denken aan een concentratiekamp. In een absurdistische toonzetting zoals Calvaire die hanteerde kunnen deze zaken aan bod komen, maar ze passen mijns inziens niet bij de lichtvoetige humor waarmee Severance doorspekt is. De balans tussen horror en humor, zoals Shaun of the Dead die wel wist te vinden, is zoek, waardoor Severance ongemakkelijk wankelt tussen een redelijke horrorfilm en een redelijke komedie.


Beoordeling: 2.5 (?)
Recensent: HenrieS
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (8):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb