Ils
Regisseur:David Moreau, Xavier Palud
Scenario:David Moreau, Xavier Palud
Jaar:2006
Taal:Frans
Speeltijd:77 minuten
Cast:Olivia Bonamy, Michaël Cohen


Het in Roemenië neergestreken Franse stel Clémentine en Lucas bewoont een afgelegen landhuis in een bosrijke omgeving nabij Boekarest. Zij is lerares Frans op een locale school en hij is schrijver. Na een romantisch avondje ontwaakt Clémentine ’s nachts vanwege geluiden buitenshuis. Samen zijn ze er getuige van hoe hun auto gestolen wordt. Na telefonisch bot te hebben gevangen bij de Roemeense politie probeert het stel de rust weer te vatten. Al gauw steekt het rumoer weer de kop op en beschijnt iemand met een zaklantaarn het huis. Het stelen van een auto blijkt niet de voornaamste motivatie van de nachtelijke bezoekers; ze hebben het op de eigenaars gemunt. Wat volgt is een kat-en-muis-spel tussen de doodsbange Clémentine en Lucas en hun anonieme overvallers.

‘Moins est plus’ moet het Franse cinéastenkoppel David Moreau en Xavier Palud zichzelf voortdurend hebben voorgehouden bij het fabriceren van Ils (als Them uitgebracht in Nederland). Budgettaire beperkingen betekenden voor hen niet tweederangs CGI, krakkemikkige production design en een wegwerpcast, maar een terugkeer naar de basis. Dus vertrokken de filmmakers naar lagelonenland Roemenië, hanteerden ze een hoofdrolbezetting van twee personages en beperkten ze zich tot de inzet van minimalistische stijlmiddelen. Het resultaat kenmerkt zich door suggestie in plaats van ‘gore’, geluidseffecten in plaats van speciale effecten en realistische decors in plaats van opgesmukt ‘setdesign’. Een opzet die ‘tout court’ geslaagd is en waar van de grondbeginselen vervreemde regisseurs als Brian Yuzna, Tobe Hooper en Dario Argento voor hun speelfilms een voorbeeld aan kunnen nemen.

Olivia Bonamy en Michaël Cohen spelen Clémentine en Lucas en weten perfect gestalte te geven aan de angst en wanhoop die hun karakters bekruipt. Inleving is mogelijk en noodzakelijk, aangezien de regisseurs filmen vanuit het perspectief van de belaagden; wat zij zien, ziet de kijker ook. De luxe van voorkennis is de kijker dus niet gegund en gecombineerd met de empathie voor het stel, wordt zo een spanningsveld gecreëerd waarbinnen de makers naar hartelust de zenuwen van de kijker kunnen beproeven. De trucs die hiervoor worden toegepast zijn nergens origineel, maar ze werken ondubbelzinnig. Geluidserupties, belagers die uit het niets opduiken, uitvallende elektriciteit, zelfs de ratelaar van één van hen; de kijker wordt in een wurggreep gehouden die niet verslapt door subplots of andersoortige intermezzo’s en die pas bij de aftiteling ophoudt.

De actie verplaatst zich van het (genretypische) huis naar de omringende bossen en vindt zijn climax in een ondergronds rioleringsstelsel. Hier wordt ook de identiteit van de overvallers geopenbaard en dit zorgt met terugwerkende kracht voor nog een schok. Zeker met de kennis dat Ils gebaseerd is op ware gebeurtenissen. De realiteit is ongetwijfeld minder horrorconventioneel geweest dan de verhaallijnen in de film, maar dat kan allerminst als een ‘faux pas’ van de makers beschouwd worden; filminterpretaties van de werkelijkheid zijn ook maar genregebonden. In ieder geval heeft de vingeroefening van Moreau en Palud ze naamsbekendheid gebracht in Hollywood, alwaar ze de remake van The Eye toebedeeld hebben gekregen. De verwachtingen zijn hooggespannen want Ils is, ondanks een speelduur van krap aan vijfenzeventig minuten, elementaire horror van de bovenste plank.


Beoordeling: 3.5 (?)
Recensent: HenrieS
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (14):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb