Broken
Genre:Slasher
Regisseur:Simon Boyes, Adam Mason
Scenario:Simon Boyes, Adam Mason
Jaar:2006
Taal:Engels
Speeltijd:110 minuten
Cast:Nadja Brand, Eric Colvin, Atesh Salih, Abbey Stirling


Na een geslaagde blind date ontwaakt de ongehuwde moeder Hope de volgende ochtend in een dichtgetimmerde doodskist. Na enige tijd hierin doorgebracht te hebben laat de ontvoerder Hope ergens in een bosrijk gebied vrij om haar onmiddellijk buiten westen te slaan. Na bijgekomen te zijn staat ze tegen een boom op een wankel stuk hout met een touw om haar nek. Haar enige middel om los te komen is een scheermesje dat in haar buik genaaid is. De beproeving blijkt een test van haar ontvoerder, een in de bossen levende kluizenaar, om te bepalen of ze een geschikte slavin voor hem zal zijn. De gedachte aan het ongewisse lot van haar dochtertje helpt Hope om de test te doorstaan. Dan begint een psychologisch spel tussen Hope en haar ontvoerder, waarin zij tot doel heeft er achter te komen wat er met haar dochtertje gebeurd is en hij tot doel heeft haar wil te breken.

Met een minuscuul budget op zak trok het regisseursduo Simon Boyes en Adam Mason met hun crew de bossen van Cambridgeshire in, en kwamen terug met filmmateriaal waarmee Groot-Brittannië haar (op)nieuw verworven hoge status in het horrorfilmgenre consolideert. Geheel in de geest van de totstandkoming van films als The Texas Chainsaw Massacre, Evil Dead en The Blair Witch Project lukt het Boyes en Mason om hun beperkte budget te camoufleren met een goed script, cinematografisch vernuft, kennis van het genre en een prima casting. Broken combineert op treffende wijze de independent-sfeer van genoemde films met het grafische geweld van contemporaine titels als Hostel en Saw, zoals ook Wolf Creek wist te realiseren. Met laatstgenoemde film deelt Broken overigens niet een waargebeurd basisverhaal, zoals wel wordt geafficheerd, maar door de makers wordt ontkracht.

Een sterke troef in Broken is de keuze voor het type protagonist. Actrice Nadja Brand personifieert een doodnormale moeder die elke vernedering doorstaat om haar kind te redden. Identificatie is voor de kijker als het ware vanzelfsprekend. De zoveelste horde tieners bereikt dit doel niet en de regisseurs nemen zelfs de proef op de som, wanneer de kluizenaar ook een schoolmeisje kidnapt. Als ze vanwege haar hysterische gegil door hem van haar tong wordt ontdaan, heeft dit niet dezelfde impact als het breken van Hope’s been om haar het vluchten te beletten. Eric Colvin zet overtuigend een zwijgzame sociopaat neer, min of meer een outdoor-versie van Jigsaw. Zijn drijfveren zijn niet seksueel of bloeddorstig van aard. De vrouwen dienen slechts als knecht. Af en toe schijnen er wat menselijke trekjes bij hem door, wat zijn wreedheden een natuurlijk karakter verschaft; ze horen bij zijn contact met vrouwen. Alleen zijn Wyatt Earp-kledingstijl doet ietwat misplaatst aan.

Het grote publiek zal Broken vermoedelijk niet oppikken. Waar Hostel en de Saw-franchise nog wegkomen met de getoonde bloederige taferelen, zal het geweld in Broken, ontdaan van alle Hollywood-glamour en bovendien uitgeoefend op een huismoeder, te expliciet zijn. Broken herinnert aan de geweldsfilms uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, en geeft de kijker een ongemakkelijk gevoel in plaats van het ‘gezellig collectief gruwelen bij Saw 3’-gevoel. Daarnaast is Broken geen aaneenrijging van bloederige scènes, maar zijn de geweldsexplosies spaarzaam in het verhaal verweven, zodat er voldoende ruimte is om de band tussen ontvoerder en slachtoffer uit te diepen. En enige karakteropbouw is eveneens geen belangrijke voorwaarde om een publiekstrekker te worden. Tot slot zal de mokerslag die de makers in de finale aan de kijker uitdelen geen enkele filmkeuring doorstaan.


Beoordeling: 3.0 (?)
Recensent: HenrieS
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (11):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb