Ebola Syndrome
(Yi bo la beng duk)
Genre:Splatter
Regisseur:Herman Yau
Scenario:Ting Chau
Jaar:1996
Taal:Cantonees, Engels
Speeltijd:98 minuten
Cast:Anthony Wong, Yeung Ming Wan, Fui On Shing, Meng Lo


Kai San (Wong), een loopjongen van de plaatselijke maffia in Hongkong, vergrijpt zich aan de vrouw van de baas. Hij wordt echter betrapt, vervolgens in elkaar getrapt en gedwongen castratie dreigt. Foutje van de baas, want Kai laat zich niet vernederen en helpt het hele gezelschap op gewelddadige wijze om zeep. De vrouw van de baas laat hij leven, maar niet zonder ervoor te zorgen dat zij niets meer tegen iemand kan zeggen. Nu een voortvluchtig moordenaar, neemt Kai de wijk naar Zuid-Afrika waar hij voor een habbekrats bij een Chinees restaurant in Johannesburg werkt. De beklagenswaardige Kai is echter behept met een libido groter dan hemzelf, maar zelfs de hoeren haken op hem af vanwege zijn harde en vaak smerige werk. Als hij zich met zijn baas op zekere dag noodgedwongen laat oplichten bij de aanschaf van een geslacht varken besluiten zij hun inkopen voortaan bij een zoeloestam te doen. Maar het is daar niet pluis, vele zoeloes blijken doodziek te zijn. De inmiddels van geilheid krankzinnig wordende Kai ziet in een aan ebola stervende vrouw een gewillige prooi, maar beseft niet dat hij aldus zichzelf besmet.

Eenmaal terug in het restaurant wordt Kai ziek. Zijn baas en diens boosaardige vrouw willen zich van hem ontdoen, maar de wonderwel weer opknappende Kai hoort wat zij van plan zijn, brengt eerst de baas om het leven en vervolgens, na haar te hebben verkracht, diens vrouw. Nu zelf de baas in het restaurant, draait hij van hun stoffelijke overschotten hamburgers, die een doorslaand succes blijken. Ook de ebola-epidemie die hij aldus daarmee veroorzaakt is onbedoeld succesvol. Als de politie hem op het spoor dreigt te komen vindt hij de verborgen spaarcentjes van zijn dode baas en gaat daarmee terug naar Hongkong om zich daar te herenigen met zijn ex-vriendin. Maar Kai is drager van het ebolavirus, en een epidemie blijft ook daar niet uit, terwijl de politie het er evenmin bij laat zitten en Kai op de hielen zit.

Hongkong trash cinema uit de vorige eeuw... men moet ervan houden. Het is uitzinnige exploitation, en zo grof, smerig, bloederig, en politiek incorrect als maar mogelijk. Hier en daar is het ook amateuristisch, en de vechtscènes -- iets waarin Hongkong toch bepaald een traditie heeft opgebouwd -- zijn maar matig gechoreografeerd en geregisseerd, ondanks, of misschien wel juist vanwege de afwezigheid van martial arts. Acteerwerk is voorts de Chinese versie van camp, met het daarbij behorende geschmier. Het heeft al met al in zekere zin wel wat weg van Italiaanse trash uit de zeventiger en vroeg-tachtiger jaren, met dien verstande dat de Chinezen zichzelf geen moment serieus nemen en slapstick en kolder, dwars door de soms misselijkmakende uitzinnigheden heen, voortdurend op de loer liggen.

Maar Ebola Syndrome moet het helemaal niet hebben van zijn vakkundige regie, dramatische uitwerking of technisch vernuft. Het is geen enge of zelf maar spannende film. Het is een film voor en door Anthony Wong, de slechtsterik aller slechteriken van de martial arts videofilms. En het is een film die in het westen simpelweg niet gemaakt kan worden, met aan ebola stervende vrouwen en kinderen, masturbatiescènes waarvan een met een karbonade die vervolgens met kwakjessaus in het restaurant wordt geserveerd, een gedetailleerde lijkschouwing van een aan ebola overledene, anale seks die in een triootje wordt afgewisseld met fellatio, en vooral heel veel gore. Ebola in deze film is namelijk bepaald niet de smakelijkste aller tropische infectieziekten, ten gevolge waarvan men innerlijk wordt verteerd.

De film doet in hogere zin wel wat denken aan films als Cannibal Ferox en Cannibal Holocaust, waarin de filmkijker wordt uitgedaagd om, tegen de heersende moraal en misschien zelfs wel beter weten in, toch vooral te blijven kijken naar steeds verder uit de hand lopende gruwelijkheden. En hoewel de Chinezen in deze film in dramatisch opzicht diep het onderspit moeten delven tegen de kunstzinnige Italianen, steken zij hen in analoge gore brutaal naar de kroon. Ebola Syndrome is volledig op locatie in Hongkong en Johannesburg opgenomen, wat de film organische rauwheid meegeeft. En dankzij de doldwaze Anthony Wong valt er zelfs nog wat te lachen ook, al moet men wel tegen een stootje bestand zijn. Niettemin is dit een unieke Chinese trashfilm, die de liefhebber van het subgenre niet mag missen.


Beoordeling: 3.0 (?)
Recensent: Kairo
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (11):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb