Tomie: Beginning
Genre:Bovennatuurlijk, Drama
Regisseur:Ataru Oikawa
Jaar:2005
Taal:Japans
Speeltijd:74 minuten
Cast:Rio Matsumoto, Asami Imajuku, Kenji Mizuhashi, Yuka Iwasaki, Akifumi Miura


Nadat eerder in Hollywood-franchises als A Nightmare On Elm Street en Friday the 13th al bewezen was dat het woordje "Final" in een filmtitel niet per definitie het einde van de serie hoeft te betekenen, bleek in 2005 dat ook de Japanse filmmarkt dit principe had ontdekt. Het vijfde deel uit de Tomie-serie, The Final Chapter - Forbidden Fruit, was inmiddels drie jaar oud, maar dat weerhield Tomie-regisseur van het eerste uur, Oikawa Ataru, er niet van om de demonische jonge vrouw nog een keer uit de motteballen te halen en haar op de wereld los te laten. Tomie - The Beginning zou op alle vragen die nog openstonden over het karakter van Tomie het antwoord moeten geven.

Het verhaal van Beginning draait om Matsubara Reiko, een jonge vrouw die terechtkomt op een reŁnie van haar oude middelbare schoolklas. Bij de school aangekomen echter blijkt dat alleen voormalige klasgenoot Kenichi Yamamoto op is komen dagen. De rest van de klasgenoten heeft de afgelopen jaren zelfmoord gepleegd of is anderszins om het leven gekomen. De oude leraar is, volgens de geruchten, opgenomen in een psychiatrische instelling. De oorzaak van dit alles? Een schooljaar waarin een zekere Kawagami Tomie in de klas werd opgenomen. Reiko en Yamamoto praten over het verleden en door middel van filmische flashbacks worden de tragische gebeurtenissen uit het bewuste schooljaar uit de doeken gedaan.

Het verhaal uit het verleden zal de Tomie-fans niet vreemd voorkomen. Tomie maakt alle jongens in de klas horendol waardoor ze elkaar onderling gaan bevechten en de meisjes in de klas hebben om die reden een hekel aan haar. Wat echter nieuw is in Beginning is de manier waarop Tomie de obsessie van de mannen gebruikt om wraak te nemen op de vrouwen, om op die manier de hele groep in haar macht te krijgen. Uiteindelijk leidt dit tot een grote climax waarbij Tomie op brute wijze om het leven wordt gebracht, om vervolgens lief glimlachend maar springlevend in de klas op te duiken, waardoor de gekte in de groep definitief losbarst.

Het grootste verschil dat deze film maakt ten opzichte van de voorgaande delen is eigenlijk tweeledig. Enerzijds is er eindelijk iemand waar Tomie op semi-vriendschappelijke voet mee staat. Reiko doet de hele film door haar best om Tomie bij te staan en haar niet af te vallen ten opzichte van de rest van de groep. Zij is dan ook de enige die ontroostbaar is op het moment dat Tomie aan haar onvermijdelijke einde komt. In ruil daarvoor neemt Tomie Reiko in vertrouwen en geeft ze uitgebreid uitleg over wie ze is en waarom ze de dingen doet die ze doet (namenlijk de wereld een betere plek maken door de mannelijke invloed te elimineren). Het psychologische aspect in Beginning is dan ook nadrukkelijker aanwezig dan in de voorgaande delen en zou de opmaat vormen voor het zevende deel, waarin wordt gesuggereerd dat Tomie symbool staat voor een feministische sekte die uit is op het "uitroeien" van de mannelijke bevolking. Saillant detail hierbij is dat Tomie door de band die ze met Reiko uitspeelt voor het eerst bijna menselijke trekjes vertoont en daardoor meer sympathie opwekt bij de kijker.

Een ander belangrijk punt is de toegenomen hoeveelheid gore in de film. Tomie wordt niet alleen op een nog brutere wijze om het leven gebracht dan voorheen, maar wordt ook nog eens door de hele klas volledig anatomisch ontleed. In navolging hiervan probeert Oikawa Ataru ook nog eens extra duidelijk te maken wat de demonische eigenschappen van Tomie eigenlijk zijn en dat zelfs het kleinste druppeltje van haar bloed een eigen bewustzijn heeft en kan uitgroeien tot een compleet nieuw monster. Niet geheel onbelangrijk is ook de extra uitleg die de kijker krijgt over Tomie's vermogen om andere mensen letterlijk over te nemen.

Het acteerwerk in Beginning is niet enorm opvallend, maar is eigenlijk ook ondergeschikt aan het verhaal en de psychologische opbouw hiervan. Hoewel Rio Matsumoto een van de leukste Tomies tot zover neerzet en Asami Imajuku als Reiko als haar tegenspeelster absoluut niet faalt, wordt de grootste rol in de film, net als in het eerste deel en in Another Face, toch gespeeld door de muziek. De kijker wordt de volledige vijf kwartier door de muziek meegevoerd in een rustig boottochtje over een mooie rivier, maar weet zich op gezette tijden ook het slachtoffer van wilde stroomversnellingen als de film toewerkt naar een van de climaxmomenten. Dit, in combinatie met de fantastische cinematografie is eigenlijk de grote kracht van Beginning, dat voor de rest eigenlijk niet meer is dan een extra uitleg voor kijkers die het Tomie-karakter op basis van de eerdere afleveringen nog niet helemaal doorgrond hadden.

Het is maar goed dat het zesde deel uit de Tomie-serie maar 75 minuten duurt, aangezien alles in die tijd ook wel gezegd is. Beginning kijkt vrij eenvoudig weg en dient, zoals eerder gezegd, alleen maar voor wat extra achtergrondinformatie. Er zou na deze film nog een zevende deel verschijnen, dat eigenlijk nog minder gevoel had met de eerste vijf delen en meer aanvoelde als een losstaand project. Misschien was het woordje "Final" in de titel van Tomie 5 nog niet eens zo slecht gekozen.


Beoordeling: 2.5 (?)
Recensent: Steven
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (2):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


Zie ook:Tomie (1999)
Tomie: Another Face (1999)
Tomie: Re-birth (2001)
Tomie: Replay (2000)
Tomie: Revenge (2005)
Tomie: The Final Chapter - Forbidden Fruit (2001)

recensies
over horrorweb