Q: The Winged Serpent
(Q)
Genre:Monsters, Thriller
Regisseur:Larry Cohen
Scenario:Larry Cohen
Jaar:1982
Taal:Engels
Speeltijd:93 minuten
Cast:Michael Moriarty, David Carradine, Richard Roundtree


Ah, nostalgie en goede oude tijd. Wat een verademing kan het zijn voor de door computeranimaties en op nul decibel uitgecomprimeerde filmherrie murwgebeukte zintuigen om zo nu en dan eens een zwartwitte monsterfilm uit de vijftiger jaren van Universal te zien. Knullige stop-motion animaties, tenentrekkend toneelgeschmier en vervormde violen - er mankeert naar de huidige maatstaven bezien meer aan dan er goed aan is maar verdomd als je er niet van kan genieten. Oudgediende Larry Cohen kan hierover meepraten. Gepokt en gemazeld in het maken van low-budget films die er rijker uit moeten zien dan ze zijn, is hij bij het jongere publiek bekender als scenarist voor films als Cellular en Phone Booth en leverde hij een vermakelijke bijdrage aan de serie Masters of Horror met zijn aflevering Pick Me Up. Maar bij veteranen, zoals ondergetekende, roept hij vooral gedachten op aan zijn in horror verpakte maatschappelijke kritieken, zoals het drieluik It's Alive met commentaar op milieuvervuiling, of The Stuff met zijn RomeroŽske visie op overconsumptie.

Met Q maakte Cohen een hommage aan eerdergenoemde monsterklassiekers. Het verhaal is een op papier rammelig vehikel. Een godsdienstwaanzinnige sekte in New York brengt door middel van bloedoffers de Aztekengod Quetzlcoatl tot leven. De gigantische hybride van vogel en reptiel legt een ei en schuimt de daken van de wolkenkrabbers af op zoek naar eten, en de mens staat hoog genoteerd op zijn menu. De plaatselijke politie onderzoekt, onder leiding van de rechercheurs Shepard (Carradine) en Powell (Roundtree), de mysterieuze en bloederige moorden die dit tot gevolg heeft. Intussen sluit de kruimeldief Quinn (Moriarty) zich aan bij een stel zware jongens voor een roofoverval bij de plaatselijke juwelier. Het loopt niet helemaal zoals gepland, en de vluchtende Quinn verliest zijn buit als hij wordt aangereden door een taxi. Hij vlucht gewond verder, en vindt op zoek naar een veilige schuilplaats het nest van Quetzlcoatl terwijl New York steeds meer in paniek raakt.

Het is een dermate ongeloofwaardig verhaal dat het bijna geen goede film kan opleveren, maar Cohen gaat de materie zo liefdevol te lijf dat hij een klein wonder verricht. Met prachtige, glooiende panorama's van het sfeervolle New York in de vroege tachtiger jaren en met een subtiel oog voor de vele ornamenten aan de gebouwen maakt hij een indrukwekkende tijdsimpressie van de miljoenenstad. Ook zijn scenario is dik voor elkaar en paart het onderkoelde en vakkundige acteerwerk in de hoofdrollen van Mike Moriarty en David Carradine aan spitsvondige en humorvolle dialogen. Bovendien houdt Cohen de vaart er goed in met zorgvuldig gedoseerde aktie en gore, en levert hij een prachtig eerbetoon aan de klassieker King Kong in de finale.

Natuurlijk mankeert er in technisch opzicht van alles aan de effecten in Cohen's film. Met name de stop-motion animaties van het monster die hij in de panaroma's van de stad inlast zijn uitgesproken houterig, beslist lachwekkend maar vanuit horrorperspectief bezien allesbehalve beangstigend en doen nog het meest denken aan de campy kaasfestijnen van Ray Harryhausen. Maar de film slaagt niettemin met glans vanwege de ambachtelijkheid van de fundamentele dragers van iedere film: met uitmuntend acteer- en camerawerk, en zorgvuldige vertelling van een gelaagd opgezet beeldverhaal dat een monsterfilm paart aan een onderhoudende politiethriller, gekruid met sociaal drama.


Beoordeling: 3.0 (?)
Recensent: Kairo
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (3):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb