Bestel de DVD bij ...
Koop City Of The Living Dead bij bol.com
City Of The Living Dead
(Paura Nella Città Dei Morti Viventi)
Genre:Zombies
Regisseur:Lucio Fulci
Jaar:1980
Taal:Engels
Speeltijd:90 minuten
Cast:Christopher George, Catriona MacColl, Carlo de Mejo


"Een film die zo slecht is dat hij bijna weer goed wordt." Het is een van de meest geslaakte verzuchtingen in recensentenland als er gesproken wordt over een film waarvan de beoordeler in kwestie niet goed weet wat hij of zij ermee aan moet. Ook in dit geval ligt deze kreet weer voor de hand, hoewel City of the Living Dead wellicht iets meer verdient dan dat. Lucio Fulci, de Italiaanse regisseur, heeft bij lange na niet het consistente niveau van zijn collega Dario Argento (Suspiria, Inferno), maar is toch iemand die in de loop der jaren een behoorlijke schare fans heeft opgebouwd met zijn tientallen films. Fulci, op zich een uiterst competent filmmaker (gezien bijvoorbeeld Zombie en The Beyond), lijkt in deze film de juiste toon echter niet te kunnen vinden.

City of the Living Dead (in de V.S. uitgebracht onder de titel Gates of Hell) verhaalt over het dorpje Dunwich, waar een priester zichzelf heeft verhangen op de plaatselijke begraafplaats. Hierdoor dreigen de poorten van de hel zich te openen, en het dorpje wordt in de opmaat daarnaar geteisterd wordt door vreemde ongevallen en bloedige moorden. De priester, die er in zijn strop een beetje uitziet als een satanische pinata, wordt als grote boosdoener tijdens al deze scènes heel dreigend in beeld gebracht. Tenzij een reporter, een jongedame met psychische problemen en een psychiater het raadsel oplossen, zullen tijdens het Allerheiligenfeest de doden opstaan en de wereld (of in ieder geval Dunwich) overnemen.

Met deze moeizame uitgangspunten valt uiteraard op zijn best een middelmatig script te maken en de film stelt hierin dan ook niet teleur. De dialogen zijn flets en de verhaallijnen slap. Binnen deze beperkingen is het echter verbazingwekkend hoe de acteurs zich weten te redden. Christopher George als de reporter, Catriona MacColl als Mary en Carlo de Mejo als psychiater Jerry weten het trio helden leuk in te vullen en de slachtoffers van de priester (onder meer Italiaanse horroriconen Michele Soavi en Giovanni Lombardo Radice) lijken bijna plezier te beleven aan hun gewelddadige dood. Vooral de scène waarbij Radice door een industriële boor in zijn hoofd aan zijn einde komt is briljant uitgevoerd. Een groot nadeel van de film is echter de uitvoering van de zombies. Uiteraard heeft een regisseur het volste recht om de "regels" in zijn zombiewereld vrij te interpreteren, maar zombies die plotseling kunnen verdwijnen om vervolgens een paar meter verder weer op te duiken is toch niet wat er met vrije interpretatie bedoeld kan zijn. Deze aanpak van de zombies maakt dat de film in een klap een hoop geloofwaardigheid, zelfs binnen dit genre, kwijtraakt.

Wat opvalt, op een aparte en op zichzelf best amusante wijze, is het gebruik van muziek in deze film. Fulci, die de neiging heeft om afzonderlijke scènes niet zozeer in elkaar over te laten lopen, maar deze af te kappen en de volgende pardoes laten beginnen, heeft deze techniek ook op de muziek toegepast. Waar in scene 1 wel muziek zit, kan het zomaar gebeuren dat midden in een noot de scene wordt afgekapt om vervolgens door te gaan met een muziekloze scène. In het begin is dit even wennen, maar later in de film raak je eraan gewend en valt het nauwelijks meer op. Waar echter niet aan te wennen valt is het bij voortduring onderbelichte beeld. Toegegeven, de nachtelijke scènes mogen ook uit de aard der zaak niet al te licht zijn, maar op het moment dat je maar heel slecht kunt zien wat er in het beeld gebeurt is er toch iets mis. Een film kijken alsof er een zwart laken over het beeld heen is getrokken zorgt niet voor optimale beleving en is één van de punten waar echt kritiek op valt te leveren. Dit in tegenstelling tot voorgaande punten, die nog wel te overzien zijn en zelfs bijna als camp beschouwd kunnen worden.

City of the Living Dead is, om weer terug te komen op de inleiding, een film die je twee kanten op kan voeren. Waar de een het helemaal niks zal vinden, zal de ander de campfactor prima kunnen waarderen. Als je echter op zoek bent naar een van de echt goede Lucio Fulci films, begin dan eerst met The Beyond of Zombie voordat je je hieraan waagt.


Beoordeling: 2.0 (?)
Recensent: Steven
Links:  IMDB  Bekijk Trailer  

Beoordeling bezoekers (22):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb