Bestel de DVD bij ...
Koop The Blair Witch Project bij bol.com
The Blair Witch Project
Genre:Docufictie, Ghost story
Regisseur:Daniel Myrick, Eduardo Sánchez
Jaar:1999
Taal:Engels
Speeltijd:86 minuten
Cast:Heather Donahue , Joshua Leonard , Michael C. Williams , Bob Griffin , Jim King


Een groep studenten van een filmacademie wil een onthullende documentaire maken over de legende over de "Blair Witch", een heks die zich zou ophouden in de bossen rond Burkittsville in de Oostamerikaanse staat Maryland. Ze trekken de bossen in, maar raken vermist en worden niet meer teruggevonden. Een jaar later wordt het door hen tijdens de expeditie gefilmde materiaal teruggevonden.

The Blair Witch Project is een docufictie die indertijd veel opzien baarde, niet in de laatste plaats vanwege een uitgekiende internetcampagne maar ook vanwege de strikt documentaire opzet waarmee veel genreconventies ter discussie worden gesteld. De discussies die erover in de filmperswereld zijn gevoerd zijn legio en, zoals dat met name in Amerika gaat, behoorlijk gepolariseerd en ongenuanceerd van toonzetting. Men valt in kampen uiteen waarin het ene kamp de film een waardeloos filmvod vindt met goedkoop effectbejag, en het andere kamp het een baanbrekend en grensverleggend meesterwerk vindt waarin een genre-toekomst wordt gedefinieerd. Dit laatste ging zelfs zo ver dat het 'hip' was om idolaat van deze film te zijn. Wie er ook maar een begin van kritiek op durfde te leveren begreep helemaal niets van film en ontbeerde iedere visie.

De waarheid ligt, zoals zo vaak, natuurlijk ergens in het midden. Het is een boeiende, beklemmende film waarin we de lotgevallen van de groep en de spanningen waaraan zij worden blootgesteld maximaal meebeleven. Maar men moet er wel voor gaan zitten want het wordt de kijker niet makkelijk gemaakt. De film bestaat voor het grootste deel uit schokkerige handheld-camerabeelden waarin de wereld ophoudt aan het einde van het schijnsel van de zaklamp. Aldus ziet de filmkijker niets meer dan de protagonisten in de film, verlangt de film van de kijker dat men 'in' de film gaat en is The Blair Witch Project daarmee geen luchtig vermakelijk kijkvoer.

De veelgeprezen structuur waarin de film is gegoten is weliswaar gedurfd en inventief, maar niet origineel. Het is al wel eens eerder vertoond in de intens gruwelijke maar meesterlijke spaghettishocker Cannibal Holocaust. Vergelijkingen met die film leveren een interessant beeld op. Beide films vertellen immers hetzelfde verhaal op dezelfde manier: filmers gaan op avontuur, raken vermist en de kijker ziet het alsnog gevonden filmmateriaal. Toch zullen er maar weinigen zijn die, na het zien van beide films, het gevoel zullen hebben op herhaling te zijn geweest.

De reden hiervan is gelegen in de manier waarop beide beide filmers met de camera en, in het verlengde daarvan, beide films met de kijker omgaan. Ruggero Deodato liet met zijn film de basale angsten van zijn kijkers ongemoeid, en richtte zich met zijn registratief gevoerde camera volledig op het visuele incasseringsvermogen. De kijker is daarbij de voyeur die in zekere zin naar een snuffmovie zit te kijken, een film waarvan hij zich bewust of onbewust afvraagt of hij deze in morele zin eigenlijk wel zou mogen zien. Deodato confronteert zijn kijker dan ook nadrukkelijk met die afweging door hem een besmeurd gevoel na te laten. Het is dat doel dat hij beoogt, en met inzet van alle beschikbare middelen ten volle bereikt.

De makers van The Blair Witch Project gaan op geheel andere wijze met de kijkers naar hun film om. Met louter subjectieve POV-cameravoering ziet de kijker alleen wat de hoofdpersonen kunnen waarnemen, en met overtuigend acteerwerk van met name Heather Donahue wordt hij meegezogen in de nachtmerrie waaraan zij gaandeweg ten prooi valt. Het is de ultieme angst voor het onzichtbare, het onbekende, de doodsdreiging die zich niet laat waarnemen. Opvallend is daarbij, dat in deze film geen druppel bloed vloeit en de film zich uitsluitend richt op psychologische terreur.

Ook het compromisloze The Blair Witch Project bereikt het beoogde doel, eveneens met inzet van alle daartoe beschikbare middelen. Dat doel is de beleving van de verstikkende angst in een omgeving die weliswaar op zichzelf niet aantoonbaar vijandig is, maar wel degelijk zo aanvoelt en alleen daardoor die vijandigheid al meekrijgt. Wie bereid is zich mee te laten voeren door de rauwe en schokkerige filmbeelden krijgt bovendien een adembenemende en memorabele finale te zien, die in zijn panische verstikkendheid bijna een catharsis van de kijker wordt.


Beoordeling: 3.0 (?)
Recensent: Kairo
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (48):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


Zie ook:Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000)

recensies
over horrorweb