Bestel de DVD bij ...
Koop The Beyond bij bol.com
The Beyond
(E tu vivrai nel terrore - L'aldilà)
Genre:Bovennatuurlijk, Surrealisme, Zombies
Regisseur:Lucio Fulci
Scenario:Dardano Sacchetti , Giorgio Mariuzzo, Lucio Fulci
Jaar:1981
Taal:Engels, Italiaans (dubbed)
Speeltijd:87 minuten
Cast:Catriona MacColl, David Warbeck, Cinzia Monreale, Antoine Saint-John, Veronica Lazar, Anthony Flees


The Beyond is het onverbiddelijke magnum opus van de controversiële, in 1995 aan de gevolgen van diabetes overleden Italiaanse regisseur Lucio Fulci. Hij is zowel verguisd als aanbeden vanwege zijn excessieve beelden. De een noemt hem een absoluut en ongeëvenaard genie, de ander noemt hem een goedkope, perverse en talentloze idioot. Zijn films worden door de een kritiekloos geroemd als baanbrekend vakmanschap van een visionair en geniaal filmmaker. Maar door de ander worden ze al even ongenuanceerd afgedaan als goedkope, voyeuristische en perverse exploitation en splatter. Het is een ongemeen felle discussie tussen twee kampen in de schrijvende filmpers die nog steeds met passie wordt gevoerd en bij lange na nog geen afrondende conclusie lijkt te hebben bereikt, maar waarin wel iedere nuance inmiddels verloren is gegaan. Vriend en vijand lijken het er in ieder geval wel over eens dat zijn film l'Aldilà, die in West-Europa en Amerika als The Beyond is uitgebracht, samen met Zombie tot Fulci's beste films moet worden gerekend. Zijn vijanden vinden de film op z'n minst redelijk, zij het schoorvoetend en knarsetandend. De Fulci-adepten zijn nog steeds op zoek zijn naar het passende, alle andere duidingen overbodig makende superlatief voor wat zij met grote afstand de allerbeste film aller tijden vinden.

De film begint op typisch Fulciëske wijze met monochrome, sepiakleurige beelden van een man die door een woedende menigte uit zijn hotelkamer wordt gesleept en in de kelder van dat hotel wordt gemarteld en vermoord. Hierna verplaatst de film zich naar het heden als Liza Merril het hotel als de nieuwe eigenares (McCall) ervan betrekt. Zij probeert ondanks haar gebrek aan geld er iets van te maken en wordt daarin bijgestaan door een paar wonderlijke huishoudhulpjes, een betreurenswaardige schilder die zich doodschrikt (met de arme filmkijker trouwens) en een loodgieter, de fameuze 'Joe the Plummer', die mysterieuze lekkages in de donkere kelder moet repareren. In Joe's zoektocht naar de oorzaak van de wateroverlast breekt hij een muurtje af waardoor hij onbedoeld een poort naar de hel opent en een onomkeerbare en gruwelijke reeks gebeurtenissen veroorzaakt. Intussen begint Liza zich steeds ongemakkelijker te voelen in het hotel als zij geplaagd wordt door visioenen van wat zich vroeger allemaal in het hotel heeft afgespeeld. Zij zoekt vertwijfeld hulp bij haar huisarts (Warbeck) en bij een blinde buurvrouw van wie niet zeker is of ze wel echt bestaat. Voorts ontdekt zij een oud prentenboek (H.P. Lovecraft's Eibon) dat verband lijkt te houden met het hotel, althans met iets dat zich daarin bevindt. De verwikkelingen en voorvallen worden steeds ingewikkelder, bedreigender en gruwelijker terwijl de hellepoort zich verder opent en doden weer tot leven komen, om tenslotte te eindigen in een verstikkende en gedenkwaardige climax.

The Beyond vertelt geen logisch en sluitend dramatisch verhaal waarin op iedere vraag een helder antwoord komt en de ene handeling of gebeurtenis logisch of althans op realistische of zelfs maar begrijpelijke wijze voortvloeit uit of in verbinding staat met de voorgaande. Dingen, in dit geval van het gruwelijke soort, gebeuren zonder duidelijke reden of aanleiding maar niettemin wel degelijk met innerlijke onderlinge samenhang. Fulci creëert in The Beyond zijn eigen wereld binnen de bestaande, zintuiglijk voor iedereen waarneembare realiteit. In die Fulci-wereld gelden zijn wetten, volgens zijn logica, inzichten en fantasie. The Beyond laat zich het beste bekijken als een serie aaneengeschakelde scènes die met een enkel thema aan elkaar zijn verbonden, een surrealistische nachtmerrie die doet denken aan Dario Argento's Inferno, waarbij Fulci diens lyrische beeldvoering inruilt voor grimmige en gothische vignettes. Het camerawerk is indrukwekkend en de speciale effecten zijn, op een enkele uitzondering (spinnenscène) na, in de meesterlijke handen van Giannetto De Rossie zo gruwelijk als maar mogelijk. Zelfs het celluloid moet bij de opnamen ervan kippenvel hebben gehad.

De gelukkige hand van een zot of de sublieme hand van een meester, over The Beyond kan geen enkel misverstand bestaan want het is een magistrale film. De Fulci-haters mogen in een aantal gevallen het gelijk aan hun zijde hebben (House By The Cemetery, Zombi 3), met The Beyond heeft Lucio Fulci na Zombie bewezen met recht en reden tot de allergrootsten in het genre te behoren.


Beoordeling: 4.0 (?)
Recensent: Kairo
Links:  IMDB  

Beoordeling bezoekers (34):

Bekijk het stemgedrag

Beoordeel deze film:


recensies
over horrorweb